יום שישי, 31 בדצמבר 2010

פראש או טראש? הפינה של דנה יואלי

גילט פרי גלאמור -  פראש או טראש
לפני מספר חודשים נתקלתי בכותרת "גילט-פרי גלאמור – פרוות נוטריה"
כצמחונית אני רגילה לקרוא כהמשך לכותרת "גילט-פרי" טקסט טבעוני על טופו ואצות שנקטפו ללא ניצול, ביער גשם שכף רגל אדם לא דרכה בו ובאופן שלא פגע במארג החיים הטבעי של השונית, והמשכתי לקרוא בעניין.
מסתבר שבין 1880 לשנות השלושים של המאה הקודמת, יובאו ללואיזיאנה מארגנטינה נוטריות. הנוטריה היא מכרסם נהרות חמוד בצורה יוצאת מן הכלל עם פרווה מבריקה, ולכן כמובן שיש להכין ממנה מעיל או כפפות.
היות שהנוטריה היא חיה חכמה, היא התפשטה לביצות והפכה לגורם שמפר את האיזון האקולוגי (לקח: מה שקורה בארגנטינה צריך להשאר בארגנטינה)

אגב – אמריקה לא לבד, חדי העין יבחינו בנוטריות קצוצות שיער בירקון. בשנות החמישים היה רצון לפתח תעשיית פרוות מקומית משגשגת. הנוטריות הובאו, גודלו, ואז בפרץ גאונות של הטבע הפסיקו לגדל את פרוותן (מפאת האקלים הנורא ששורר כאן). בהעדר יכולת לממש את היעוד הציוני שלהן, שוחררו בנהר הירקון.
מכיוון שהיום כולם יודעים שפרווה אמיתית זה טראש קשה, וזה אנדרסטייטמנט שאין דברים כאלה, נמצאים כל מיני אמצעים שבהם ניתן לחפות על הזוועה, על הניצול ועל האכזריות שבהפקת פרוות.
מכיוון שהמין כרגע מוגדר מין "פולש" שמערער את המארג האקולוגי, מעודדת מדינת לואיזיאנה ציד חוקי של הנוטריות. כמובן שאם אפשר לגזור קופון מכך, המדינה רוצה פרווה והיא רוצה למכור אותה. מעצבים כמו מייקל קורס וביל בלאס הרימו את הכפפה.
מתוך תצוגת אופנה שנתמכה ע"י מדינת לואיזיאנה להפצת הבשורה

זה הזכיר לי את עניין הטקסידרמי, טרנד די מבאס של הזמן האחרון, גם אם מקורותיו נעוצים במאה ה-15 ומגיעים לשיא במאה ה-18 עם התפתחות המדע. הטקסידרמי הוא כמובן אובייקט של ממנטו-מורי, אבל עם כל הכבוד, כולנו יודעים שבסוף נמות. וחוץ מזה מה רע באיזו גולגולת ונר?
, טבע דומם עם נוצת כתיבה וגולגולת, 1628Pieter Claesz

ברשת החלו לצוץ דימויים של תכשיטים לאנשים דכאוניים בסגנונם, או עם קריצה אל עבר העולם הבא, עם פוחלצי חיות. עכשיו מדובר בעיקר בעכברים וביונים, המיעוט האתני של חיות הבית, והתגובות רובן בסגנון
"איכססססס בחיים אני לא אלבש עכבר על הראש, אל.או.אל" והרבה פחות הרהרי כפירה מוסריים.
אחת התכשיטניות האלה, אומרת בארטיסט סטייטמנט שלה (כן כן) שכל החיות שהיא משתמשת בהן נכון לעכשיו מתו מוות טבעי..
בהתאמה: סיכת כנף יונה וכסף טהור, סיכת עכברון וכסף טהור, סיכת דרור וכסף טהור



מכיוון שהמדור כל כך דכאוני היום, נסיים בברכת הקריסמס של הקרדשיאנז. סוג של משפחת אדמס בקטע עממי. פייר אין עליהם.

http://www.okmagazine.com/


3 תגובות:

  1. טוב נו, הקארדשיאנס הם גם סוג של טקסידרמי פוסט מודרני

    השבמחק
  2. גדווווול
    גם התגובה וגם השם
    וגם המדור!

    השבמחק
  3. אני מוצאת שהקרדשיאנס עדיין במצב של קיוריאוסיטי, כמו נגיד ינשוף עם שלוש כנפיים, אין ספק שבבוא העת הם יהפכו לטקסידרמי, זה ודאי

    השבמחק